Wanneer sportiviteit stopt bij Amedspor

Deze opiniestuk is geschreven door: Siyabend Mereş
De promotie van Amedspor naar de Süper Lig had in de eerste plaats een sportief verhaal moeten zijn. In plaats daarvan laat de nasleep zien hoe nauw voetbal en maatschappelijke verhoudingen in Turkije met elkaar verweven zijn.
Opvallend is niet wat er op het veld gebeurde, maar wat er daarbuiten uitbleef: felicitaties van collega-clubs.
Clubvoorzitter Nahit Eren vertelde dat hij samen met alle andere clubbestuurders uit de TFF 1. Lig in een gezamenlijke WhatsApp-groep zit. Toen daarin promoties werden besproken, feliciteerden alle bestuurders Erzurumspor maar werd Amedspor bijna volledig genegeerd. Slechts één voorzitter nam de moeite om Amedspor te feliciteren.
Galatasaray, Beşiktaş en Fenerbahçe kozen ervoor Amedspor wél te feliciteren, terwijl Trabzonspor dat niet deed. Opvallend genoeg leidde juist het niet feliciteren tot positieve reacties op sociale media.
Eén club bezweek onder de druk van buitenaf. Göztepe plaatste aanvankelijk wel een felicitatie, maar verwijderde deze later na reacties van supporters.
Wat een neutraal sportief gebaar zou moeten zijn, blijkt in Turkije nog altijd beladen. En juist dat laat op pijnlijke wijze zien hoe diep de Koerdische kwestie ook in het Turkse voetbal doorwerkt.