Hewlêr37°Amed34°Silêmanî33°Qamişlo36°Sine30°Dihok35°Wan23°Mehabad27°Kobanî35°Hewlêr37°Amed34°Silêmanî33°Qamişlo36°Sine30°Dihok35°Wan23°Mehabad27°Kobanî35°
Laatste

Nieuwe Iraakse regering wil volledige controle over wapens

18 mei 2026 Redactie 2 min lezen

>>> Volgens Bagdad moeten alle gewapende groepen onder officieel staatsgezag komen, terwijl ook de registratie van burgerwapens versneld doorgaat.

De nieuwe Iraakse regering zet zwaar in op het versterken van de nationale veiligheid en het herstellen van volledige staatscontrole over wapens. Volgens de militaire woordvoering in Bagdad vormt dit de eerste strategische pijler van het nieuwe regeringsprogramma.

Wapens alleen onder gezag van de staat
Volgens de nieuwe lijn wil de regering een einde maken aan de aanwezigheid van gewapende groepen buiten het wettelijke kader. De boodschap vanuit Bagdad is duidelijk: wapens moeten uitsluitend in handen zijn van de staat en alle veiligheidsbesluiten moeten vanuit één officieel centrum worden genomen.

Bagdad wil meerdere machtscentra beëindigen
De regering van premier Ali al-Zaidi probeert daarmee af te rekenen met de versnippering van macht binnen het Iraakse veiligheidsveld. Het doel is om alle gewapende krachten onder één formele staatsstructuur te brengen, rechtstreeks onder het gezag van de opperbevelhebber en binnen een gezamenlijk nationaal veiligheidsbesluit.

Nieuwe koers na maanden van onrust
De nadruk op strengere staatscontrole komt na een periode van zware spanningen, waarin aan Iran gelieerde gewapende groepen honderden aanvallen uitvoerden op Amerikaanse bases, diplomatieke locaties en energie-infrastructuur in Irak, de Koerdische Regio en Golfstaten. Tegen die achtergrond probeert Bagdad nu de veiligheidsomgeving opnieuw te stabiliseren.

Al-Zaidi koppelt veiligheid aan vertrouwen in de staat
Premier Ali al-Zaidi maakte in het parlement al duidelijk dat zijn regering inzet op hervorming van de veiligheidssector door het monopolie op wapens bij de staat te leggen. Tegelijk wil hij de veiligheidsdiensten versterken en het vertrouwen van burgers in het politieke en democratische systeem vergroten.

Registratie van wapens loopt al
De nieuwe veiligheidslijn sluit aan op lopende maatregelen om ook burgerwapens beter te reguleren. In het hele land zijn honderden registratiekantoren geopend om het bezit van wapens administratief in kaart te brengen en te legaliseren via vaste vergunningstrajecten.

Miljoenen wapens al opgenomen in nationaal systeem
Volgens de beschikbare cijfers zijn in Irak al miljoenen wapens opgenomen in de nationale wapenbank. Daarnaast zijn honderdduizenden aanvragen verwerkt via het bestaande registratiesysteem. Daarmee probeert de staat stap voor stap meer zicht en controle te krijgen op wapens die zich buiten de formele militaire structuren bevinden.

Deadline tot eind 2026
De federale overheid heeft bepaald dat burgers tot en met 31 december 2026 de tijd hebben om hun wapens officieel te registreren. Daarmee krijgt het proces een duidelijke tijdslijn, terwijl de regering tegelijk laat zien dat zij de kwestie van veiligheid en bewapening als een van haar belangrijkste dossiers beschouwt.