Muqtada al-Sadr wil Saraya al-Salam volledig onder Iraakse staat brengen

>>> Muqtada al-Sadr heeft aangekondigd dat Saraya al-Salam volledig wordt losgemaakt van de Nationale Sjiitische Beweging en moet opgaan in de officiële veiligheidsstructuren van Irak.
Muqtada al-Sadr heeft woensdag aangekondigd dat Saraya al-Salam volledig wordt losgemaakt van de Nationale Sjiitische Beweging. Volgens al-Sadr is die stap nodig in het algemeen belang en vanwege de gevaren die volgens hem boven Irak hangen. Met het besluit wil hij duidelijk maken dat gewapende formaties niet langer buiten het officiële staatsgezag mogen opereren.
Volledige opname in staatsstructuren
Volgens de nieuwe lijn zullen de eenheden van Saraya al-Salam niet meer functioneren als zelfstandige of politiek verbonden strijdmacht. In plaats daarvan moeten zij volledig opgaan in de formele veiligheidsstructuren van de Iraakse staat. Daarmee schuift al-Sadr opnieuw het principe naar voren dat wapens en militaire macht uitsluitend onder centraal staatsgezag moeten vallen.
Nieuwe civiele structuur zonder militaire kenmerken
Al-Sadr kondigde daarnaast aan dat gelieerde civiele groepen worden ondergebracht in een nieuwe structuur onder de naam Al-Bunyan al-Marsous. Deze organisaties mogen volgens zijn instructie niet werken met hoofdkwartieren, wapens, uniformen of officiële titels. Daarmee probeert hij ook de niet-militaire onderdelen van zijn netwerk een andere vorm te geven.
Waardering voor strijders
In zijn verklaring bedankte al-Sadr de leden van Saraya al-Salam voor hun inzet in wat hij omschreef als hun grote en kleine jihad. Tegelijk riep hij op tot eenheid onder de staatsinstellingen en vroeg hij om vergeving voor mensen die zijn religieuze, ideologische of sociale visie niet deelden.
Oproep aan andere gewapende facties
De sjiitische geestelijke beperkte zijn boodschap niet tot zijn eigen beweging. Hij riep ook alle andere facties binnen de Popular Mobilization Forces op om hun banden met politieke en sektarische invloeden los te laten en hun wapens volledig over te dragen aan de staat. Daarmee herhaalde hij een standpunt dat hij eerder al in andere politieke crisismomenten naar voren bracht.
Saraya al-Salam en de Iraakse veiligheid
Saraya al-Salam ontstond als gewapende vleugel van de beweging van al-Sadr en speelde een belangrijke rol in de strijd tegen Islamitische Staat na 2014. In de jaren daarna veranderde de positie van de groep mee met de verschuivende politieke verhoudingen in Bagdad.
Gevoelig moment voor Irak
De aankondiging komt op een gevoelig moment in Irak, waar het debat over de toekomst van niet-statelijke gewapende groepen nog altijd voortduurt. De vraag hoe wapens onder centrale staatscontrole moeten komen, blijft een van de zwaarste politieke dossiers van het land.
Druk vanuit Washington blijft meespelen
De ontwikkeling valt ook samen met aanhoudende druk van de Verenigde Staten op Bagdad om de invloed van aan Iran gelieerde gewapende groepen in Irak terug te dringen. Washington heeft de Iraakse overheid herhaaldelijk opgeroepen om alle wapens onder staatscontrole te brengen en militiestructuren af te bouwen die worden beschuldigd van aanvallen op Amerikaanse belangen en van het ondermijnen van de Iraakse soevereiniteit.
Nieuwe boodschap over staatsgezag
Met zijn verklaring zet al-Sadr opnieuw in op een politiek verhaal waarin de staat het enige legitieme centrum van gewapende macht moet zijn. Zijn boodschap eindigde met een hernieuwde oproep tot eenheid en onderwerping van alle militaire formaties aan het gezag van de Iraakse staat.