Hewlêr37°Amed34°Silêmanî33°Qamişlo36°Sine30°Dihok35°Wan23°Mehabad27°Kobanî35°Hewlêr37°Amed34°Silêmanî33°Qamişlo36°Sine30°Dihok35°Wan23°Mehabad27°Kobanî35°
Laatste

IRGC dreigt met oorlog buiten de regio bij nieuwe aanval op Iran

20 mei 2026 Redactie 3 min lezen

>>> De Iraanse Revolutionaire Garde heeft gedreigd dat een nieuwe aanval van de Verenigde Staten en Israël op Iran zal leiden tot een oorlog die zich verder uitbreidt dan de regio.

De Iraanse Revolutionaire Garde heeft woensdag gedreigd dat een nieuwe aanval van de Verenigde Staten en Israël op Iran zal leiden tot een oorlog die zich verder zal uitbreiden dan het Midden-Oosten. In een harde verklaring stelde de IRGC dat Iran in dat geval op een veel bredere schaal zal terugslaan.

Iran zegt nog niet alles te hebben ingezet
Volgens de verklaring heeft Iran ondanks de huidige confrontatie nog niet al zijn militaire mogelijkheden ingezet tegen zijn tegenstanders. De IRGC stelde dat de Islamitische Republiek, ondanks de druk van de Verenigde Staten en Israël, nog altijd over kracht beschikt die tot nu toe niet volledig is gebruikt.

Dreiging met aanvallen op onverwachte plaatsen
In de boodschap werd gezegd dat nieuwe agressie tegen Iran zal worden beantwoord met verpletterende slagen op plaatsen waar de tegenstanders die volgens Teheran niet verwachten. Daarmee probeerde de IRGC duidelijk te maken dat een volgende escalatie volgens Iran niet beperkt zal blijven tot de bestaande fronten.

Toon verder verhard in gespannen periode
De uitlatingen gelden als een duidelijke verharding van de toon in een periode waarin de regionale spanningen al hoog zijn. Eerder deze maand had de IRGC al gewaarschuwd dat Amerikaanse doelen in het Midden-Oosten en vijandige schepen geraakt konden worden als Iraanse tankers opnieuw onder vuur zouden komen te liggen.

Strategiewijziging richting meer agressie
Volgens de laatste berichtgeving zou Iran zijn benadering hebben verschoven van regionale verdediging naar een offensievere lijn. Daarbij wordt gesproken over intensievere aanvallen op energie-infrastructuur in Golfstaten, raketaanvallen richting Dimona en zelfs een langeafstandsanval op de Amerikaanse basis op Diego Garcia.

Energiesector blijft zwaar geraakt
De bredere oorlog heeft inmiddels grote gevolgen gehad voor de wereldwijde energiemarkt. Sinds begin maart verklaarde Iran de Straat van Hormuz gesloten en werden schepen die de doorgang probeerden te gebruiken bedreigd of aangevallen. Daardoor kwam een cruciale route voor olie- en brandstofhandel zwaar onder druk te staan.

Economische gevolgen lopen verder op
De verstoring van de scheepvaart in de Straat van Hormuz heeft geleid tot hogere olieprijzen, stijgende vrachtkosten, duurdere verzekeringen en oplopende voedselprijzen. De economische gevolgen reiken daardoor veel verder dan alleen de directe conflictzone.

Iran blijft volgens analisten veerkrachtig
Binnen de analyse van de huidige oorlog wordt ook gewezen op de veerkracht van de IRGC. Door de sterk gedecentraliseerde opbouw van de organisatie zou Iran zijn militaire werking kunnen voortzetten, zelfs wanneer topfiguren worden uitgeschakeld. Dat maakt de groep volgens kenners moeilijker te verzwakken dan eerder werd gedacht.

Oorlog bouwde zich over langere periode op
De huidige confrontatie tussen Iran, Israël en de Verenigde Staten escaleerde in februari 2026 tot een open oorlog. Daaraan gingen maanden van oplopende spanningen vooraf, waaronder aanvallen op Iraanse nucleaire en raketlocaties en nieuwe protestgolven binnen Iran die het regime verder onder druk zetten.

Geen reactie uit Washington of Tel Aviv
Op het moment van publicatie was er nog geen openbare reactie van het Witte Huis of van Israëlische officials op de nieuwe dreigementen van de IRGC. Tegelijk lopen de nucleaire onderhandelingen tussen Washington en Teheran nog door, zonder dat er voorlopig sprake is van een echte doorbraak.