Hewlêr37°Amed34°Silêmanî33°Qamişlo36°Sine30°Dihok35°Wan23°Mehabad27°Kobanî35°Hewlêr37°Amed34°Silêmanî33°Qamişlo36°Sine30°Dihok35°Wan23°Mehabad27°Kobanî35°
Laatste

Iran bereidt zich voor op nieuwe oorlog met VS, zegt Iraanse parlementariër

4 juni 2026 Redactie 4 min lezen

>>> Iran zegt zich voor te bereiden op een mogelijke nieuwe oorlog met de Verenigde Staten, terwijl via regionale bemiddelaars nog altijd indirect contact bestaat tussen beide landen.

Iran houdt via regionale bemiddelaars contact met de Verenigde Staten, maar bereidt zich tegelijkertijd voor op een nieuwe militaire confrontatie. Dat heeft Ibrahim Rezaei, woordvoerder van de commissie voor nationale veiligheid en buitenlands beleid van het Iraanse parlement, verklaard in een interview.

Volgens Rezaei zijn er op dit moment geen directe gesprekken tussen Teheran en Washington. Berichten worden uitgewisseld via tussenpersonen uit de regio. Daarbij noemde hij Pakistan als een van de belangrijkste bemiddelaars, naast meerdere andere landen.

Iran verwacht weinig van onderhandelingen
Ondanks het indirecte contact toonde Rezaei zich zeer sceptisch over de kans op een echte doorbraak met de Verenigde Staten. Volgens hem heeft Iran uit eerdere ervaringen geleerd dat Washington niet te vertrouwen is.

Hij stelde dat de Verenigde Staten Iran zelfs tijdens eerdere onderhandelingsrondes hebben aangevallen. Daarom, zo zei hij, ligt de Iraanse focus nu in de eerste plaats op het versterken van de defensieve paraatheid tegen mogelijke vijandige acties.

Scherpe boodschap aan Amerika
Rezaei gaf Washington ook een duidelijke waarschuwing mee. Volgens hem zijn de Iraanse kaders en rode lijnen helder en is het nu aan de Verenigde Staten om te beslissen welke richting zij kiezen.

In zijn woorden staat Amerika voor een keuze tussen een akkoord met Iraanse diplomaten of een confrontatie met Iraanse raketten. Daarmee maakte hij duidelijk dat Teheran de huidige Amerikaanse houding als tegenstrijdig en onduidelijk beschouwt.

Golfrelaties volgens Teheran onder druk
Over de verhoudingen met de Golfstaten zei Rezaei dat de banden met landen als Oman en Qatar zich op een hoog niveau bevinden. Tegelijk uitte hij kritiek op enkele andere Golfstaten, die volgens hem tijdens de recente oorlog te veel aan de zijde van Washington zijn gaan staan.

Hij stelde dat Iran geen problemen met deze landen had, maar dat sommige regeringen hun grondgebied en mogelijkheden in dienst zouden hebben gesteld van Iraanse vijanden. In dat verband verwees hij specifiek naar aanvallen op Iran vanuit installaties in Koeweit.

Oproep tot zelfstandig beleid in de Golf
Volgens Rezaei moeten Golfregeringen keuzes maken op basis van hun eigen soevereine belangen en die van hun bevolking, in plaats van zich te laten leiden door Amerikaanse of Israëlische druk. Ondanks zijn kritiek benadrukte hij wel dat Iran naar eigen zeggen vriendschappelijke banden onderhoudt met de volkeren van de buurlanden.

Palestina als kern van de spanningen
Rezaei koppelde de recente militaire spanningen ook direct aan de Iraanse steun voor de Palestijnse zaak. Volgens hem is dat de belangrijkste reden waarom Iran onder vuur ligt van de Verenigde Staten en Israël.

Hij stelde dat de Islamitische Republiek wordt aangevallen omdat zij de bevolking van Gaza steunt. Daarbij uitte hij ook kritiek op landen in de regio die volgens hem de kant van Israël hebben gekozen in plaats van die van de Palestijnen.

Geen toegevingen over nucleair programma
Op het nucleaire dossier trok Rezaei een harde lijn. Hij verklaarde dat Iran onder geen enkele omstandigheid afstand zal doen van wat het ziet als zijn nucleaire rechten. Volgens hem is het Iraanse nucleaire programma een strategisch nationaal bezit waarvoor het land een hoge prijs heeft betaald.

Hij zei dat de vijanden van Iran al hun middelen hebben ingezet, inclusief militaire macht, maar er desondanks niet in zijn geslaagd de Iraanse nucleaire sector uit te schakelen. Juist daarom ziet Teheran naar eigen zeggen geen enkele reden om nu concessies te doen.

Teheran houdt vast aan vreedzame lijn
Rezaei herhaalde dat Iran zijn nucleaire activiteiten als vreedzaam beschouwt. Volgens hem zijn er in de voorbije jaren duizenden inspecties uitgevoerd en is er daarom geen enkele rechtvaardiging voor verdere druk of toegevingen van Iraanse kant.

Zijn uitspraken laten zien dat Teheran vasthoudt aan een harde onderhandelingspositie, terwijl de spanningen met Washington hoog blijven en een diplomatieke doorbraak nog altijd uitblijft.