Iraanse raketaanval treft opnieuw PAK-basis bij Erbil

>>> Een belangrijke PAK-basis bij Erbil is zondagochtend opnieuw getroffen door een Iraanse raket.
Een belangrijke basis van de Kurdistan Freedom Party (PAK) nabij Erbil is zondagochtend getroffen door een Iraanse raket. Volgens een functionaris van de partij vielen daarbij geen slachtoffers. De aanval geldt als een nieuwe escalatie in een reeks aanvallen op Koerdische oppositiegroepen in de Koerdische Regio sinds het uitbreken van de oorlog met Iran eind februari.
Hoofdkwartier van gewapende vleugel geraakt
Volgens PAK-woordvoerder Khalil Kani Sanani werd het hoofdkwartier nabij Darashakran, ten noordwesten van Erbil, om 05:54 uur lokale tijd geraakt. Het gaat om een locatie van de Kurdistan National Army, de gewapende vleugel van PAK. De partij bevestigde dat dezelfde basis vorige week ook al doelwit was van meerdere raketten en explosieve drones.
Vorige aanval liet gewonden achter
Bij de eerdere aanval op dezelfde locatie raakten negen mensen gewond. Vier van hen verkeerden in kritieke toestand. Volgens PAK laat dit zien dat de druk op Koerdische oppositiegroepen in de regio verder wordt opgevoerd.
Tientallen aanvallen sinds begin van de oorlog
Volgens de partij is PAK sinds het begin van de oorlog tussen Iran en de Verenigde Staten tussen de vijftig en zestig keer aangevallen. Daarbij stelt de partij dat raketaanvallen rechtstreeks vanuit Iran komen, terwijl drones volgens haar worden gelanceerd door aan Iran gelieerde gewapende groepen in Irak.
Koerdische Regio blijft zwaar onder vuur
Sinds eind februari is de Koerdische Regio herhaaldelijk geraakt door drones en raketten. Volgens de beschikbare cijfers waren er tot 21 mei ongeveer 855 aanvallen. Daarbij kwamen minstens twintig mensen om het leven en raakten bijna 130 anderen gewond. Daarmee blijft de regio zwaar getroffen, ondanks herhaalde verklaringen vanuit Koerdische zijde dat zij geen partij is in het conflict.
Ook drone neergestort in dorp bij Erbil
In een afzonderlijk incident stortte zondag ook een drone neer in een dorp ten noordoosten van Erbil. Volgens de lokale autoriteiten kwam het toestel neer vlak bij een woning van burgers. Omdat de drone niet ontplofte, vielen er geen slachtoffers. Over de herkomst van het toestel is nog geen duidelijkheid gegeven.
Spanning in de regio blijft oplopen
De recente aanval op de PAK-basis laat zien dat de veiligheidssituatie in de Koerdische Regio uiterst gespannen blijft. Terwijl de oorlog in de regio voortduurt, blijven vooral Koerdische oppositiegroepen een zichtbaar doelwit van raketten en drones.